Hilang Kunci Kereta? Baca ni sebelum …

Ni saya nak citer sikit pengalaman mengenai kunci kereta saya yg hilang tempohari,saya dok area yg bersempadan dgn Negeri Sembilan..so segala macam  barang2 keperluan/bayar bil/riadah/makan akan saya turun ke Nilai..

Dua tiga hari lepas saya pergi ke satu kiosk di Tesco Nilai yg menyediakan perkhidmatan menduplicate kunci kereta.Saya haram tak de pengalaman dalam bab2 duplicate kunci kereta ni. isteri saya pun sama,so dalam kepala tu dok ingat duplicate kunci ketea ni macam duplicate kunci umah gak..tapi ada sikit sangsi la sebab kalau fikir cara logik tak kan senang2 org nak duplicate kunci keta  mcm tu jer..dan terdetik dalam hati mungkin akan mahal sikit upahnyer dr duplicate kunci umah

Terkejut beruk mat yeh di buatnye saya bila pekedai tu bagi tahu harga upah utk duplicate  kunci keta saya tu mencanak sampai RM300..perrrggggh gilo ko sampai mahal mcm tu sekali..saya tak pikir panjang terus belah dari situ ..lupakn la aje niat nak duplicate kunci tu..kalau RM100 tu saya boleh gagah kan lagi tangan ni utk capai dan buka wallet ni..tp kalau da sampai RM300,kaya mcmana sekalipun saya takkan bayar kecuali kalo terdesak giler b*%$i jer

Setelah beberapa minggu…dalam  dua tiga hari lepas saya terjumpa satu kedai duplicate kunci kereta kat Tropicana Mall,Damansara ..terdetik dalam hati nak bertanya harga upah duplicate kat kedai tu..korang nak tahu berapa upahnyer..cuba korang teka?..saya rasa korang ingat mesti lagi mahal kan..mana tak nyer kalo da kat Nilai kena RM300 inika pula di Damansara,mesti lagi mahal la kan

 

-

-

-

-

Whooah…tekaan korang tak tepat..kat Damansara ni dorang charge RM80 jer yob!!!!!Arrrggghhh bengang giler saya..

giler murah!!!!

tak pikir panjang saya terus hulur kunci kat dia bg dia duplicate..settle problem..nasib baik tak kena kencing dgn Cina kat Nilai tu..

Jadi korang kalo nak duplicate kunci kereta,jgn buat kat  kedai dalam tesco Nilai tu..harga paling mahal pun kat Tropicana Mall tu hanya dalam RM80 jer..kalau Myvi Toyota,Nissan dll dalam harga RM40 jer..

Gitulah citernyer..TQ


Share

29 thoughts on “Hilang Kunci Kereta? Baca ni sebelum …

  1. Noor Ain

    nasb baik abg x buat, klu x rugi RM220, suke-suke je.. nak cas org mahal mcmtu, actually die blh agak abg org luar, sbbtu die berani tipu.. hampeh.. tol.. xpe.. pengajarn pd abg, & pelajarn pd kami.. huhu..

    Reply
  2. delaila marsha

    mak oiii,…mahai bebenor,…RM300 tu,…mcm2 blh buat,…tp klu saya pun dgr harga mcm tu memang tak buat punya,…tp kat Kedah lagi murah,..murah sgt2,…kat area tempat saya tinggal ler kan,…RM10 jer,…Nissan,…hr tu saya g duplicate kunci kete saya,..sampai 2-3 saya duplicate,.kat rumah satu,..rumah mak satu,..pendek kata setiap persinggahan tetap saya,..saya akan tinggal 1 kunci spare,…mana la thu kan,…

    Reply
  3. delaila marsha

    eh!!! abg zarul,…umbrella memang selalu ader lam kete saya,…ngan dalam hati saya,…hhehee,…..
    .

    Reply
  4. mael

    salam bro..bro saya hilangng kunci keta ..kedai bley buat kunci tp jez bley buka ja tp x bley start..y bro buat duplicate kunci bley guna utk start keta x..if nk kunci y baru y bley start keta skali rm 6oo…keta bro keta apa?

    Reply
      1. Razi

        Zarul.. kt tropicana tu…kedai kt mana.. tingkat baper.. kalu ada nama kedai atau klu2 kedai bersebelahan. minta tolong sesangat.

        Reply
  5. reen

    WAH…..BAGUS…..sbb ada hati pg survey duloo…..kalau x…habish….sy pun duk dgr price dia lbih kurang gitu la mahal….mak ai sib baik xkna jugak….tq 4 ur info…..

    Reply
  6. boni

    seb baik tak buat..kalau tak,da rugi rm220 da..siot je..kalau nak duplicate kunci motor kt sane,musti rm150..pergh…

    Reply
  7. nik mohd tarmizi

    bro, biar saya memberi sedikit penerangan, kunci kereta sekarang mana ada RM300, ada harga sampai RM1200/sebiji…kunci kereta sekarang dia pakai immobilizer key programing, ada elektronik cip pada kunci…mungkin kunci honda tidak ada immobilizer key programing….myvi duplicate sebatang kunci RM150-250 sebatang…tuan xleh cakap sebatang RM40…salah maklumat yang diberi…tuan tidak tahu sebab tuan tidak pakai kereta baru…sekarang honda,toyota,perodua,proton semua guna immobilizer key programming, cth BMW sebatang kunci sebatang cecahRM1000…..tuan jangan memberi maklumat yang salah…siasat dulu….tuan sendiri xtahu apa itu immobilizer…

    Reply
    1. Zarul Umbrella Post author

      terima kasih atas penjelasan…saya tulis ni berdasarkan pengalaman je..dan perbandingan harga tu mmg reliti..kedai di Nilai dan di Damansara itulah harganya..

      Reply
  8. nik mohd tarmizi mohd noor

    VIVA xde immobilizer….unless you letak immo dekat viva….viva from memang xde immo

    Reply
  9. yon

    Pesanan ikhlas, jika dh buat copy, tmpt simpan pn kenalh btl, jgn jadi mcm sya, simpan pn dlm dashboard kereta, kes naya. Nk kongsi penglm, pg2 panaskan enjin, tba2 pintu auto lock (x tahu plak klu enjin dh hidup, pintu blh terkunci ke?), panik, gabra, klu setakat terkunci, blh rileks lg, ni masalahnya dgn enjin hidup. Nsb baik, ada kunci pendua dan kejadian berlaku di dpn rmh. Mulai pd tu, klu panas enjin, tingkap mesti buka. Takut sgt.

    Reply
  10. mohar

    salam zarul,
    apa nama kedai kat tropicana mall damansara,,, saya nak duplicate kunci,, civic 2008

    Reply
  11. sri iza

    civic awak tu tahun bila? saya punya 2009, paling murah dpt, duplicate dgn immobiliser dlm rm500. awak punya tu ada immobiliser x?

    Reply
  12. fitri

    kalau DULICATE KUNCI PESONA siap IMMOBILLIZER berapa boss…. tlg mcj or call num ni…..aku nk bandingkan harga dan yg plg murah aku amek….
    skrg kunci tgl 1 batang je…takot terhilang buat kali ke dua…..hehehehe

    Reply
  13. afdhal

    malam raya kunci hilang, hari raya pertama panggil tukang kunci dari Ipoh dia cas rm180 untuk buka dan rm70 untuk kunci. Semua sekali rm250

    Reply
  14. wan

    salam, saya dah pergi utk buat duplicate kunci kerata honda saya, malangnye harga dia lebih tinggi dr apa yg diberitahu….RM 480++ tidak termasuk upah…so, hampa laa..nasib baik office dekat je ngan tropicana mall..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

CommentLuv badge